środa, 23 września 2015

Ubieraj się bez wyrzutów sumienia.

Portal collectively.org zorganizował Kampanię #FashionTakeBack, w ramach której jego twórcy, we współpracy z dziennikarką BBC, felietonistką „The Observer“, niedzielnego dodatku do dziennika „The Guardian“, autorką „To Die For: Is Fashion Wearing Out The World?“, nowej Biblii świadomych klientów przemysłu odzieżowego i "panią własnej szafy", Lucy Siegle, postanowili poszukać sposobów na kupowanie odzieży w zgodzie z własnym sumieniem...



Załóżmy, że znalazłam wspaniałą koszulkę. Co, oprócz pochodzenia powinno mnie w niej interesować?
Przede wszystkim odpowiedz sobie na pytanie, czy naprawdę jej potrzebujesz. Czy w Twojej szafie znajdzie się na nią miejsce i czy jesteś w stanie zagwarantować, że założysz ją minimum 30 razy? Jeśli nie - nie ma żadnej potrzeby, żebyś szukała informacji na temat rzeczy, która nie jest Ci potrzebna.

Jedną z wielu kwestii poruszanych przez zrównoważoną modę jest nadmierna produkcja odzieży - my, konsumenci, inwestujący w nią w bezprecedensowym tempie nakręcamy popyt.

Odzież podpatrzona na luksusowych wybiegach szyje się szybko i tanio. Tak tanio, że ludzie zatrudniani u podwykonawców z Bangladeszu czy Kambodży pracują po kilkanaście godzin za głodowe stawki. W efekcie, cechy charakterystyczne ledwo upchanej na wieszakach odzieży z tzw. "fast fashion" to porwane szwy, dyndające guziki u mankietów czy biegnące zygzakiem ściegi.

Sporo osób myśli: "Cała ta zielona, etyczna, zrównoważona konsumpcja to zwykłe zdzieranie kasy." - i słusznie, ponieważ to, co w rzeczywistości mają na myśli to "chcę zmienić ten system i nie kupię od nich nic, dopóki nie ceny się nie obniżą". To uzasadniona odpowiedź obywatela skierowana do wolnego rynku, światowej ekonomii.

Ekologiczna odzież i jej wysokie ceny umożliwiają Ci dwukrotne przemyślenie każdego zakupu. Zadajesz sobie pytanie 'czy naprawdę tego potrzebuję?' - jeśli tak, kupujesz. To Twoja decyzja. Nie możesz zwracać uwagi tylko na cenę - zbadaj metkę, skład surowców wykorzystanych do produkcji danej rzeczy. Poszukaj informacji na temat producenta i tego, z jakich krajów pochodzą ubrania. Kto szyje ciuchy? Czy właściciel firmy, do której należy marka, sam zatrudnia wykonawców, czy zleca wykonanie kontrahentom? Jakie obowiązują go standardy?

Skąd wiedzieć, które sklepy płacą wytwórcom odzieży więcej niż przysłowiowy worek ryżu?
Jest naprawdę mało mark, które mogą szczerze przyznać, że "wynagrodzenie dla ich pracowników zapewnia im godziwe życie". Wśród nich warto wymienić People Tree, która płaci za poszczególne produkty znacznie więcej niż wydane przez Ciebie etyczne złotówki podczas zakupów.


Czy slow-fashion nie wydaje Ci się super-luksusowa?
To zależy od punktu widzenia. Ludzie porównują kompletnie nieporównywalne pod względem jakości produkty. 

Aby uzyskać dobre porównanie - posiłek z lokalnych organicznych produktów, o wysokim indeksie glikemicznym i niesamowitych właściwościach odżywczych będzie kosztował więcej niż Happy Meal. 

Możesz kupić trwały produkt, który będzie służył Ci przez długie lata lub tani, który będzie nadawał się do wyrzucenia po kilku praniach. Decyzja należy do Ciebie. Osobiście uważam, że lepiej inwestować w klasyczne kroje, które będą modne przez wiele lat.


Jak mogę poruszyć ten temat wśród znajomych, by nie wzięli mnie za dziwoląga?
Myślę, że warto przygotować sensowne kontrargumenty na zaczepki w stylu "to zbyt drogie, a w dodatku niemodne".

Zrównoważona moda nie sprawdzi się u każdego i myślę, że właśnie ten aspekt wzbudził zainteresowanie wśród indywidualistów. 

Czy znasz pochodzenie każdego ubrania, które masz w szafie?
Nie. Niektóre mogę jedynie odgadnąć. Inwestowałam w garderobę mnóstwo czasu i pieniędzy przez ostatnie 10-15 lat, więc mogę stwierdzić, że jestem weteranką noszenia starych ubrań. Każdy pojedynczy element ubioru ma jakieś znaczenie, nie podążam za mikrotrendami.

Szukając informacji na temat Lucy wpadłam na stary, ale niezwykle ciekawy artykuł w polskiej blogosferze. Serdecznie zachęcam Was do przeczytania "Ody do jakości" u minimalplan.com

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz